“Sakernas internet (från engelskans Internet of Things, IoT) är ett samlingsnamn för de tekniker som gör att saker med inbyggd elektronik och internetuppkoppling, kan styras eller utbyta data över ett nätverk. Exempel på föremål kan vara hushållsapparater, kläder, maskiner, fordon och byggnader.”
Konceptet av smarta byggnader har blivit alltmer populärt, samtidigt som Jönköpings Län nyligen har lanserat en länsgemensam Internet of Things plattform, vilken vi på Erik Dahlbergsgymnasiet även har fått tillgång till.
Vi skulle vilja ha en/flera gymnasiearbetesgrupper som kan tänka sig arbeta med plattformen.
Projektbeskrivning
Projektet går ut på att påbörja arbetet att skapa en “smart” ED och består egentligen av två delar:
Gruppen sätter ihop en prototypenhet som kan placeras i klassrum, korridorer eller övriga utrymmen. Enheten är kopplat till sensorer som kan mäta exempelvis temperatur, ljusstyrka, koldioxidhalt eller annat. Dessa sensorer skickar sedan data till länets IoT plattform där informationen lagras.
Gruppen tar fram en dashboard som läser in information från plattformen och visar upp dessa på en webbsida – ett slags ED “digital twin.”
Det kan vara lämpligt att två grupper tar sig an var sin del, eller att en grupp arbetar med båda delar.
Krav på tidigare kunskaper
Del 1: Ni måste vara någorlunda insatta i hårdvara som t.ex. Raspberry Pi eller Arduino och har lite koll på programmering.
Del 2: Kunskaper i HTML/CSS samt ett intresse för webbserverprogrammering är fördelaktigt.
Ansökan
Om du och din grupp tycker projektet låter intressant kan ni välja projektet på ansökningsblanketten. Observera att ett urval görs och det är inte säkert att ni blir antagna till just detta projekt.
För mer information var god kontakta Andrew Galbraith, lärare på teknikprogrammet, på Teams.